11 ساعت کار با صفحه های نمایشگر در روز چه بر سر چشمانمان می آورد

اشتراک

11 ساعت کار با صفحه های نمایشگر در روز چه بر سر چشمانمان می آورد

 گویا هشدار مادران مبنی بر پرهیز از نزدیک نشستن به صفحه تلویزیون درگذشته بی دلیل نبوده است.

امروزه خستگی ناشی از استفاده ابزارهای دیجیتالی که برای چشم افراد به وجود می آید به عنوان بیماری با نام “Digital eye strain” شناخته می شود، در تعریف این بیماری آمده است که چنانچه شما به مدت دو ساعت یا بیشتر جلوی نمایشگر های دیجیتال باشید، چشمان شما دچار خستگی می شوند. چنانچه این مدت زمان در محیط خانه یا کار افزایش پیدا کند، شما دچار علائمی همچون تاری دید، سوزش چشم، سردرد و اختلال خواب خواهید شد. به طور کلی، ۳/۲ از جمعیت بزرگسال مردم آمریکا علائم این بیماری را بواسطه کار کردن دراز مدت با دستگاه های الکترونیکی همچون کامپیوترها، تبلت ها و تلفن های همراه تجربه کرده اند.

دلیل آن هم بسیار واضح است. برای بسیاری از ما، نور صفحه تلفن همراه چه به هنگام بیدار شدن از خواب و چه به هنگام به خواب رفتن، اولین و آخرین چیزی است که چشم ما با آن برخورد می کند. در این بین ما ساعت ها چشمان خود را درگیر نور LED می کنیم، از مرور مدارک و ایمیل ها تا چک کردن پست های تازه Facebook و Netflix، همگی جزو کارهایی هستند که ما در طول روز انجام می دهیم. جای هیچ تعجبی نیست که یکی از متهمان اصلی مشکل سوزش چشم شما دفتر کار شما باشد، زیرا ممکن است نشستن در مقابل صفحه نمایش در بسیاری از موارد، جزو الزامات شغلی شما به حساب آید. باید این را بدانیم که بدن ما برای سبک زندگی و محیط کاری دیجیتال طراحی نشده است.

تمام مدت آنلاین بودن

تکنولوژی سبب شده است تا کاربری چشمان ما دچار تغییر و تحول شود. تلویزیون دیگر متهم اصلی در این مسئله به حساب نمی آید (بر خلاف آنکه میزان مشاهده تلویزیون از سال ۱۹۵۰ تاکنون دو برابر شده است). طولی نکشید که نمایشگرها به سرعت، به بیرون از خانه ها راه پیدا کردند. مرکز رتبه بندی Nielsen گزارش می دهد که بر اساس آمار، شهروندان امریکایی در رده سنی ۱۸ سال و یا بیشتر اکنون در روز ۱۱ ساعت از زمان خود را صرف استفاده از رسانه های الکترونیکی نظیر تلویزیون، تلفن های هوشمند و کامپیوترها می کنند.

.

.

 محیط های کاری امروزی نیز به نوعی از این موضوع حمایت می کنند. ما دیگر عادت کرده ایم که دستگاه های تلفن همراه دسترسی ما را به ایمیل هایمان در هر جایی که باشیم فراهم کنند. اکنون اپلیکیشن هایی مانند Slack و Facebook در حال پیدا کردن راه های جدیدی برای برقراری ارتباط به شکل دیجیتال هستند. Physical facetime این امکان را برای اپلیکیشن facetime اپل و گروه های مجازی فراهم کرده است که بتوانند چت کنند. این روند هر روز به سوی بدتر شدن پیش می رود، تا جایی که Citrix گزارش می دهد که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، کارمندان برای انجام کارهای خود به طور میانگین در روز از شش دستگاه محاسباتی متفاوت استفاده خواهند نمود.

تحمل این فشار برای چشمان شما چندان آسان نیست

تمام مدتی زمانی که صرف نشستن روبروی کامپیوترها، تلفن ها و تبلت ها می شود بر سلامت مردم تاثیر می گذارد. اکنون بخش عمده ای از آمریکایی ها در گزارشات خود اعلام می کنند که دچار علائم بیماری “Digital eye strain” شده اند، این علائم عبارتند از: درد گردن، شانه و کمر (۳۶%)، خستگی چشم (۳۵%)، سردرد (۲۵%) تاری دید (۲۵%) و خشکی چشم (۲۴%). چیزی که در این آمار نگران کننده می باشد، درصد ابتلای بالای افراد جوان به علائم این بیماریست. چیزی در حدود ۷۳% از افراد زیر ۳۰ سال در حال حاضر مبتلا به این علائم هستند.یکی دیگر از مسائلی که به شدت نگران کننده است بحث نوری است که اکثر دستگاه های دیجیتالی از خود ساطع می کنند. تقریبا همه ما از مضرات پنهان نور ماورابنفش یا همان UV مطلع هستیم، اما کمتر شخصی را پیدا می کنید که از مضرات احتمالی نور پر انرژی که ما آن را می بینیم مطلع باشد. منظور ما از نور پرانرژی نور آبی است. نور رنگ آبی در طیف نور مرئی نسبت به رنگ های گرم مانند نارنجی و قرمز از انرژی بیشتری برخوردار است، که این مسئله تحت عنوان نور پر انرژی مرئی (HEV) شناخته می شود.

نور آبی در همه جا وجود دارد از جمله در آفتاب. با این حال، صفحات نمایشگرهای دیجیتالی و لامپ های LED و فلورسنت موجود در دفتر کار موجب شده است تا ما بیشتر در معرض این نور قرار بگیریم. این مسئله آن قدرها هم بد نیست، فراوانی نور آبی در روز می تواند باعث افزایش سطح هوشیاری شود. اما وقتی ما مکررا خود را غرق در نورHEV می کنیم، این تداوم حضور باعث می شود تا ما از قرارگیری بدنمان در شرایط یک خواب سالم جلوگیری بعمل آوریم.برخلاف نور UV، چشمان انسان در فیلتر کردن نور آبی ضعیف عمل می کند. از همه نگران کننده تر این است که مطالعات اخیر به این موضوع اشاره دارند که نورHEV می تواند منجر به آسیب رساندن به شبکیه و تباهی لکه زرد در چشم شود (این مسئله می تواند ضایع جیران ناپذیری برای بینایی باشد)، تحقیق در رابطه با این موضوع به تازگی شروع شده است، اما نتایج اولیه به وجود رابطه ای بین حضور دراز مدت در معرض نور و عواقب جدی اشاره دارد.

همچنان جای امیدواری هست

خوشبختانه راه های بسیار برای کاهش مضرات سبک زندگی دیجیتال وجود دارد. اگر چه این راه ها پر چالش است اما با این حال باعث می شود تا مردم توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و به طور جدی چه در سر کار خود و چه غیره شیوه خود را تغییر دهند.تغییر شیوه زندگی به سبکی ساده، اگرچه موجب کم رنگ شدن نقش تکنولوژی در زندگی شما می شود اما می تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند. ساده ترین راه این است که قدری استراحت کنید. من در دفتر کارمان به شدت افراد را به استفاده از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ تشویق می کنم؛ هر ۲۰ دقیقه ۲۰ ثانیه به خود استراحت دهید و به چیزی خیره شوید که ۲۰ قدم با شما فاصله دارد. همچنین این بسیار مهم است که به خود یادآوری کنید که در هنگام کار با این ابزارها بیشتر پلک بزنید(شاید مسخره به نظر برسد اما واقعا موثر است). خیره شدن به نمایشگر اغلب باعث می شود تا افراد کمتر پلک بزنند که این مسئله خود باعث خشک شدن چشم می شود. همچنین شما می توانید میزان یا نوع نور صفحه نمایشگر خود را تنظیم کنید و یا از آن قدری فاصله بگیرید.

در حال حاضر راهکارهای تکنولوژیکی نیز وجود دارد. دستگاه های تلفن همراهی که از نسخه اخیر iOS برخوردارند دارای قابلیتی می باشند که Night Shift نامیده می شود، این قابلیت باعث می شود تا رنگ های صفحه نمایش به سمت رنگ های گرم طیف نور مرئی تغییر یابد. اپلیکیشن F.lux نیز در سیستم عامل های مختلف همین کار را می کند.استفاده از عینک تخصصی نیز می تواند به حل این مشکل کمک کند، به هر حال بسیاری از مردم از امکاناتی که در اختیارشان است بی اطلاعند. لنزهای ضد انعکاس موجب کاهش نور بیش از حد و بهبود کنتراست (contrast) می شود. حتی نسل اخیر لنزها می تواند نور آبی را فیلتر کند. ما به تازگی طی همکاری که با شبکه اجتماعی Hootsuite داشتیم برای صدتا نفر از کارمندان عینک هایی با لنز حاوی گوشش فیلتر نور آبی ساخت شرکت KODAKK تهیه کردیم. این عینک ها دارای پوششی ویژه است که به شکل اختیاری نور آبی را جذب می کند. و از ورو نور به قرنیه و گشت چشم جلوگیری می کند. بر اساس بازخوردهایی که از جانب کارمندان در رابطه با کاهش میزان سردرد، تحریک چشم و سایر علائم بیماری “Digital eye strain” مخابره شده است، می توان اعلام کرد که نتیجه این کار تاکنون مثبت بوده است.

تکنولوژی به شکل برگشت ناپذیری شیوه زندگی و کار افراد را تغییر داده است. اما توجه ما به سلامت بینایی مان به شکل خطرناکی کم شده است. امروزه برای نیروی کار دیجیتال آگاهی از خطرات و راهکارهای مقابله با آن حیاتی است. بر خلاف اینکه می بینم تکنولوژی با سرعت در حال حرکت است اما همچنان یک جفت چشم بیشتر نداریم پس بهتر است مراقبشان باشیم.

ارسال دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 − 14 =

*